Werken aan een schooleigen christelijke identiteit
- Ons opvoedingsproject steunt op vijf basisdoelen:
- Zorg voor kwaliteitsonderwijs met maximale ontplooiingskansen voor elk kind.
- Respect voor en aanvaarding van elk kind.
- Aandacht voor de christelijke zingeving en beleving.
- Een dynamische school met degelijke structuren en aandacht voor deskundigheid.
- Hechte leef- en leergemeenschap, geïntegreerd in de lokale gemeenschap.
- Verscheidenheid als meerwaarde ervaren en uitdiepen met wederzijds respect.
- De kinderen aansporen tot engagement om solidair te zijn met anderen.
Werken aan een degelijk en samenhangend onderwijsinhoudelijk aanbod
- Vanuit een positieve ingesteldheid biedt elke leerkracht ruimte aan de totale ontplooiing van het kind; via hart, hoofd en handen proberen we de kinderen op te voeden tot gelukkige mensen.
- Via de goedgekeurde leerplannen trachten wij de decretale leergebiedgebonden eindtermen bij de kinderen te bereiken en de leergebiedoverschrijdende na te streven.
- Respect bijbrengen voor milieu, natuur en menselijke waarden
Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en doeltreffende didactische aanpak
- Het didactisch aanbod wordt zoveel mogelijk aangepast aan het unieke van ieder kind met hun actieve inbreng.
- Leren gebeurt interactief waardoor de groeikansen optimaal benut worden, door en voor ieder kind.
- We aanvaarden dat opvoeden een continu proces is, waarbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden en beperkingen van elk kind.
- We besteden aandacht aan de vorderingen van kinderen, het welbevinden en de vreugde van elk kind dat daarmee gepaard gaat.
- Elke leerkracht kleurt het aanbod met eigen uitstraling en persoonlijkheid passend binnen de schoolstructuur.
Werken aan de ontplooiing van elk kind vanuit een brede zorg
Zorgbreed werken
-
-
- De kerntaak van elke leerkracht is streven naar het maximaal welbevinden en de maximale betrokkenheid van ‘alle’ kinderen door zorg te bieden op maat van elk kind.
-
Werken aan zorgverbreding
- Voor de kinderen die extra zorg nodig hebben, stellen we in samenspraak met de zorgleerkracht en indien nodig met het CLB en/of externe deskundigen een individueel handelingsplan op en streven naar de realisatie hiervan.
- De ouders worden steeds betrokken bij de zorg van hun kind.
Werken aan de school als gemeenschap en organisatie
- We vormen een leer- en leefgemeenschap waar iedereen aanvaard wordt en iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt.
- We vormen een team en willen leren van elkaar en externen.
- We streven voortdurend naar professionalisering.
- We zijn een school die openstaat voor en communiceert met ouders en kinderen.
- We geven gestalte aan ons opvoedingsproject door een goede organisatie en structuur.